Werven in de zomer- en vakantieperiode: onze tips!
Deze 10 tips zijn interessant voor alle recruiters die houden van hun vak.
Deze 10 tips zijn interessant voor alle recruiters die houden van hun vak.
Niet alleen staat de zomerperiode bijna voor de deur, ook de temperaturen in Nederland lopen weer hoog op. In deze periode bevindt men zich over het algemeen minder achter een computer en meer in de buitenlucht. Dit geldt natuurlijk ook voor jouw kandidaten. Je zou jezelf dus kunnen afvragen: heeft al dat goede weer een negatieve impact op mijn wervingsactiviteiten? Heeft het wel zin om actief op zoek te gaan naar nieuw talent? Worden mijn e-mails, belletjes en Inmails wel gelezen? Deze vragen lichten wij hier nader toe.
Ontspannen in de zomer
Zoals bekend draagt mooi weer positief bij aan het humeur van mensen. Tijdens een vakantie, in een ontspannen setting, heeft men misschien nagedacht over de toekomst: zit ik goed op mijn plek op het werk? Waar sta ik over 5 jaar? Wordt het niet eens tijd voor iets nieuws? Na terugkomst van vakantie toch eens kijken of er interessante functies beschikbaar zijn… Als je het zo bekijkt, lijkt het juist heel goed om actief met werving en selectie bezig te blijven.
Een streepje voor
Omdat de zomerperiode bij veel bedrijven over het algemeen een rustigere periode is, lijkt het voor jou logisch om in deze trend mee te gaan. Immers, wie is er met dat warme weer nou op zoek naar een nieuwe job? Schijn bedriegt: onderzoek heeft uitgewezen dat alleen bij extreem hoge temperaturen het aantal zoekacties naar vacatures enigszins daalt. Het is zelfs zo dat bijvoorbeeld op een zeer warme zaterdag minder zoekacties zijn, maar dat dit weer wordt gecompenseerd door meer zoekacties op een koelere zondag. Als jij er dus voor wilt gaan, dan is het warme weer dus geen reden om daarvan af te zien! Zo kun je de concurrentie een stapje voor zijn.
Invloed van social media
De laatste jaren is de invloed van social media steeds groter geworden. Veel mensen hebben een smartphone met internet en zijn bijna altijd ‘connected’. Ook op vakantie! Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend dat kandidaten jouw berichten beantwoorden tijdens hun vakantie. Maar met bijvoorbeeld een LinkedIn of Twitter app krijgt men meldingen van je berichten en is uit nieuwsgierigheid geneigd toch even te kijken. Zoals al besproken kan de vakantieperiode voor veel mensen ook een tijd zijn van reflectie, dus jouw berichten op social hebben wel degelijk invloed!
Creatief in de zomer, onze tips!
Tip 1:
Denk dan eens aan een alternatieve manier van werven. Maak een leuke video of animatie om jouw vacatures op een ‘zomerse manier’ te promoten en post deze op Instagram of Facebook.
Tip 2:
Deel bijvoorbeeld gratis ijs uit aan potentiële kandidaten in ruil voor een intake. Om snel bekendheid te genereren is een gesponsorde Facebook campagne een goed middel om bereik te creëren. Met name starters/studenten zijn hier erg gevoelig voor.
Tip 3:
Wat dacht je van een open dag voor je bedrijf met een afsluitende barbecue/borrel combinatie? Genoeg mogelijkheden om op een zonnige manier te profileren!
Tip 4:
Verleng in de zomer de reactietermijnen van de vacature.
Tip 5:
Ga niet ‘pushen’ in de zomer met berichten op LinkedIn, maar laat voldoende tijd om te kunnen reageren. Maak ook je berichten wat luchtiger en persoonlijker, dit vergroot je kans op een positieve terugkoppeling.
Tip 6:
Niet alle doelgroepen hebben ‘last’ van de zomerperiode. Als je kandidaten zoekt in de doelgroep met jongere kinderen dan gaan deze vaak in het voor- en het naseizoen op vakantie.
Tip 7:
Maak aangepaste wervingsteksten. Hiermee genereer je unieke content en val je positief op tussen de grijze massa.
Tip 8:
Maak gebruik van een ATS zoals deze van Carerix met een website koppeling. De kandidaten welke reageren krijgen automatisch een bevestiging van de sollicitatie. Dit geeft jou als recruiter de gelegenheid rustig op vakantie te gaan en thuis de draad weer op te pakken.
Tip 9:
Neem op vakantie een boek mee over het gebruik van social media en hoe deze succesvol in te zetten tijdens de werving.
Tip 10:
Werk aan je Personal Branding en je Employer Branding. Als de vacature ook bij je conculega’s wordt aangeboden moet en wil jij graag het verschil maken, toch?
Op zoek naar een ATS of hulp bij je Employer Branding? Neem eens vrijblijvend contact met ons op. Bel naar 013 30 400 22 en vraag naar Corné Janssen.
Met warme zomergroeten!
We maken graag een afspraak met je voor een nadere kennismaking. Klik hiernaast op ‘neem contact op’ en laat je gegevens bij ons achter of bel met 013 30 400 22.
Apennijnenweg 16
5022 DV Tilburg
info@step2go.nl
+31 (0)13 30 400 22
KvK: 63174804
BTW: NL855124350B01