8 tips om je Facebook werving bedrijfspagina in te richten
Succesvol werven met Facebook
Succesvol werven met Facebook
Er zijn allerlei verschillende manieren om je vacatures succesvol in te vullen via verschillende media. Via sociale media kun je jouw vacatures snel onder de aandacht brengen bij een grote groep mensen. Maar wat is nu het beste platform en hoe doe je zoiets? Daar hebben wij dé oplossing voor!
Facebook
Facebook wordt steeds zakelijker en er komen steeds meer mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld de functie ‘Afspraken’ instellen op je bedrijfspagina op Facebook. Met deze knop kunnen geïnteresseerde kandidaten gemakkelijk een afspraak laten maken via je Facebookpagina. Ook kun je potentiële klanten en/of kandidaten een automatische bevestiging sturen, een herinnering en kun je een follow-up sturen via Messenger of sms-berichten. Zo kun je voorkomen dat er vervolgens nadat de afspraak gemaakt is, mensen niet op komen dagen.
Maar hoe?
Heel veel bedrijven weten niet hoe ze op de juiste manier hun vacatures op Facebook onder de aandacht van hun volgers kunnen krijgen. Als je namelijk wilt dat je vacature veel en de juiste mensen bereikt, moet je niet zomaar je vacature van je website kopiëren en die plaatsen op je Facebookpagina. Voor elk bedrijf, groot of klein, is er een oplossing waarbij je het resultaat behaald die je nodig hebt.
Hieronder 8 tips om jouw bedrijfspagina als werkgever of recruiter te optimaliseren:
Tip 1: Maak een bedrijfs of werkenbij pagina. Het aanmaken van een bedrijfspagina op Facebook bestaat uit een aantal stappen. Ten eerste is het belangrijk dat je een persoonlijke pagina hebt op Facebook. Log in op Facebook, druk op de driehoek en daarna op ‘pagina maken’. Vervolgens kies je een paginacategorie. Je kunt op een later tijdstip de categorie nog wijzigen. Daarna vul je de basisinformatie van je bedrijf in, inclusief logo. Tenslotte kun je de URL van de bedrijfspagina wijzigen bij minimaal 25 volgers. Dit is handig voor de vindbaarheid van je bedrijfspagina.
Tip 2: Creëer een band met je volgers. Interactie (likes en reacties) met je volgers is van essentieel belang. Plaats interessante en relevante content met bijvoorbeeld de laatste trends. Pas op dat je niet 5 keer per dag een bericht plaatst. Eén bericht in de week is voldoende in het begin. Zorg dat het relevante informatie bevat en wacht de reactie af van volgers. Facebook bepaalt welke Facebook content die je plaatst, het meest relevant is voor je volgers. Wanneer een bericht dus relevant is voor je volgers, zal dit bericht ook sneller bij ze te zien zijn. Hoe meer interactie een bericht genereert, des te eerder zal deze op de tijdlijn van gebruikers te zien zijn. Onderhoud je pagina regelmatig. Dit verhoogt de interactie.
Tip 3: Maak een planning. Via de knop publiceren met de omgekeerde driehoek, die te vinden is wanneer je een bericht schrijft, kun je de knop plannen vinden. Via deze manier kun je zelf bepalen, wanneer je wilt dat je bericht wordt gepubliceerd. Dit is een handige manier om het overzicht over je berichten te houden.
Tip 4: Maak je content aantrekkelijk. Maak je Facebookberichten interessanter voor je volgers door unieke foto’s en video’s toe te voegen. Mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Foto’s ontvangen 53 procent meer likes, 104 procent meer reacties en 84 procent meer klikken. Maak het tekstueel niet te lang. Volgers haken af bij te lange teksten, berichten met minder dan 80 tekens leveren namelijk 66% meer interactie op. Optimaliseer deze afbeeldingen vervolgens ook. Zowel je profielfoto (180 x 180 pixels), header afbeelding (851 x 315 pixels) en uitgelichte afbeeldingen (1200 x 717 pixels) moeten aantrekkelijk voor de volgers zijn en de juiste grootte hebben in pixels.
Tip 5: Denk na wanneer je volgers online zijn. Het is goed om te weten wanneer je volgers online aanwezig zijn.
Er mag worden aangenomen, dat de meeste mensen van maandag t/m woensdag vooral focus hebben op hun werk en andere bezigheden. Mensen zijn over het algemeen blijer op vrijdag, dus leuke content slaat dan aan. Maar deel juist openstaande vacatures op zondagavond en maandagochtend. Werknemers hebben een leuk weekend gehad en komen weer in de dagelijkse sleur van hun werk terecht. Dit is het ideale moment om werknemers te bereiken voor een nieuwe baan.
Tip 6: Versterk elkaar. Deel berichten van partners. Ga de samenwerking aan met andere bedrijven. Maar let wel op, dat je alleen content deelt van een partner met dezelfde relevantie voor je volgers. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk interactie realiseren met je Facebook berichten, zorg daarom voor dat je berichten achtereenvolgend de volgende eigenschappen bevatten: inspireren, amuseren, iets weggeven, verrassen, adviseren of waarschuwen.
Tip 7: Maak gebruik van Facebook Ads. Adverteren via Facebook is een effectieve manier om meer volgers, langdurige relaties en leads te werven. Vooral voor recruitmentbureaus kan dit zeer interessant zijn, omdat kandidaten vaak actief zijn op Facebook. Vraag jezelf wel af wat het doel is van de campagne. Wil je in eerste instantie meer naamsbekendheid creëren of ga je meer sales gericht te werk d.m.v. werving van personeel en overige aanbiedingen? Facebook geeft de mogelijkheid om gericht te adverteren op je doelgroep (leeftijd, interesses, geslacht, woonplaats). Hierdoor blijven je kosten ook beperkt. Facebook geeft je ook gratis de statistieken van de campagne.
Tip 8: Tenslotte heb geduld. Zodra je de juiste focus hebt wat betreft doelgroep en focus, is het nog steeds een tijdrovend proces voordat je als recruiter likes kunt generen en uiteindelijk vacatures kunt vervullen. Facebook draait om sociaal contact. Volgers zullen een band moeten creëren met je bedrijf, zodat het uiteindelijk succes gaat opleveren.
Je Bonustip. Maak gebruik van succes kanalen zoals deze van Vacatures Noord Brabant. Via de door ons zelf ontwikkelde Facebookpagina, zorgen wij ervoor dat je vacatures onder de aandacht komen bij een grote groep (latent) werkzoekenden. Met inmiddels meer dan 10.000 volgers op onze pagina steken wij ver uit op andere kanalen . Met de juiste hashtags en met het juiste beeldmateriaal weten wij hoe we de vacatures het beste kunnen plaatsen waardoor het bereik van je bericht toeneemt. Dit gaat volledig onder je eigen #employerbrand.
Alle voordelen op een rijtje
– Je kan altijd zien hoeveel mensen op de link naar de vacaturepagina hebben geklikt.
– Social media enthousiasmeert en creëert verkeer naar je website.
– Groter bereik voor al jouw gewenste vacatures.
– Snel en gemakkelijk geschikte kandidaten binnen halen!
De blog is verzorgt door Bente van de Pol, Junior online marketeer bij Step2Go.
Laat dan je recruitment- of je ‘’werken bij’’ website door Step2Go ontwikkelen en maak gebruik van onze recruitment helpdesk. Wil je alvast slim omgaan met online zichtbaarheid en vindbaarheid van je vacatures of wil je gebruik maken van de oplossing Carerix? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Mail je vraag naar cornejanssen@step2go.nl en maak direct een afspraak of klik op de button contact.
Apennijnenweg 16
5022 DV Tilburg
info@step2go.nl
+31 (0)13 30 400 22
KvK: 63174804
BTW: NL855124350B01