Bedrijven en recruiters gaan zich komend jaar richten op een betere inhoud van een wervingsprofiel en daarmee de vacatureteksten. In een markt, die schaarser wordt is het belangrijk om de juiste boodschap te communiceren, met betrekking tot de inhoud van een functie, maar zeker ook met betrekking tot missie, cultuur, sfeer en ontwikkelingsmogelijkheden. Hoe zet je de juiste toon en formuleer je de juiste tekst, die kandidaten uitnodigt, te reageren op hetgeen er geboden wordt.
Voor grotere organisaties en recruitmentpartijen zal er in de samenwerking met de communicatie afdeling beter toegespitste informatie ontwikkeld worden. Echter kleinere organisaties en wervingsbureaus zullen zelf een manier moeten vinden om de doelgroep te activeren om te solliciteren.
Maar wat maakt een wervingsprofiel nu onderscheidend? Dit is geen gemakkelijke vraag. Per functie zijn er verschillende factoren die doorslaggevend kunnen zijn. Deze 10 tips over het opstellen van een goed wervingsprofiel kunnen bijdragen aan het opstellen van een kwalitatief, uitnodigende tekst.
- Doe onderzoek. Of je nu branche-specifiek werft of branche-onafhankelijk, het is belangrijk om research te doen naar je doelgroep. Afstudeerders hebben andere motieven om te solliciteren, dan werknemers met 25 jaar ervaring. Ook per functie zijn er verschillen. Een IT’er vindt andere dingen belangrijk, dan bijvoorbeeld een sales specialist.
- Stel een ideale kandidaat op. Voordat je een opzet van je tekst hebt gemaakt, moet je weten wie de ideale kandidaat voor jouw organisatie op die positie kan zijn. Hier kun je de volledige tekst op aanpassen, want je wil namelijk deze ideale kandidaat zien te enthousiasmeren en te werven. Over welke skills moet de kandidaat beschikken en welke kenmerken moet deze persoon hebben?
- Spreek je doelgroep aan. Dit kan op verschillende manieren. Schrijf actief en spreek de kandidaat rechtstreeks aan. Potentiële sollicitanten vinden het prettiger wanneer je ze benadert op de volgende manier: ‘’Je ontvang een marktconform salaris’’. In plaats van: ‘’Er wordt een marktconform salaris aangeboden’’. Verder is het belangrijk, dat je weet waar je doelgroep de nadruk op legt. Vinden ze het type werkzaamheden belangrijk of vinden ze het aanbod belangrijk? Start in je tekst, met dat onderwerp dat het meest belangrijk voor jouw type kandidaat is. Door hiermee te beginnen zullen ze sneller geneigd zijn om verder te lezen en uiteindelijk te solliciteren. Zoals recruiters een cv, snel scannen en in aanvang enthousiast moeten raken, zo wordt ook door mogelijke sollicitanten een vacaturetekst gescand. Zeker als het latent werkzoekenden betreft.
- Zorg voor een duidelijke titel. Vaak blijft het toch lastig om een vacature onderscheidend te presenteren, door middel van een aansprekende titel. Je ziet namelijk nog heel veel dezelfde namen. Er zijn meerdere benamingen voor een verkoper of een accountmanager. Wanneer je regelmatig dezelfde functies moet vervullen, zorg er dan voor dat je niet iedere keer dezelfde functienamen gebruikt. Je doelgroep zal na verloop van tijd niet meer getriggerd worden door deze functienamen.
- Maak een korte, bindende tekst. Sollicitanten haken af bij lange verhalen. Zorg dat je een korte tekst hebt, die wel duidelijk is met alle relevante kenmerken (functie-eisen, taken, verantwoordelijkheden, aanbod)
- Gebruik keywords. In de massa van vacatures is het lastig om jezelf te kunnen onderscheiden. Een vereiste voor een hoge click through rate, is dat je vacatures goed vindbaar zijn. Vraag je af welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt en pas hiermee je tekst aan, zodat je vacatures goed vindbaar zijn in de verschillende zoekmachines.
- Houd rekening met veranderingen. Met name door automatisering zullen functies aan verandering onderhevig zijn. Wanneer er wordt aangegeven dat een functie gevoelig is voor verandering, is het belangrijk dat nieuwe werknemers de kans krijgen om mee te kunnen groeien met deze ontwikkelingen, door trainingen en cursussen. Speel hierop in, door in je vacaturetekst zaken te vermelden als, “dat je komt te werken met een innovatief product, waar je te maken krijgt met nieuwe uitdagingen en met kansen om jezelf hierin te ontwikkelen”.
- Wat is je USP (Unique Selling Point)? Het is belangrijk om iets te bieden wat je doelgroep niet krijgt bij een ander bedrijf. Hierin is het wel belangrijk, zoals bij tip 1 genoemd, dat je weet waarmee je je doelgroep enthousiasmeert. Elke vacature heeft wel iets unieks. Voor een recruiter is het belangrijk, om te onderzoeken wat het bijzondere is aan het bedrijf waarvoor er wordt geworven. Denk hiermee out of the box. Als recruiter zit je deels vast aan de arbeidsvoorwaarden van de organisatie waarvoor je werft, maar in de communicatie naar buiten kun je hiermee spelen.
- Zorg dat je vacature te vinden is. Vacatures die je op je website plaatst, worden vaak automatisch opgepikt door Indeed. Maar er zijn legio mogelijkheden om jouw vacature beter vindbaar te maken. En zijn vele gratis en betaalde vacaturesites om jouw vacatures te plaatsen. Onderzoek ook hier waar je doelgroep actief is. Controle is hierin belangrijk, er zijn mogelijkheden dat je vacatures opgepikt worden door tientallen vacaturesites (bijvoorbeeld, In Goede Banen), maar deze sites pakken deze vacatures wel op hun eigen manier op. Controleer of de opmaak klopt en er geen onnodige fouten zichtbaar zijn. Dit zijn kleine dingen die kunnen bepalen of je sollicitaties binnen krijgt. Verder kun je vacatures ook plaatsen op social media. Op Twitter kun je bijvoorbeeld dagelijks je vacatures plaatsen, voor kanalen zoals Facebook en Instagram werkt dit anders. In onze eerdere blogs hebben wij behandeld hoe je Instagram en Facebook moet inzetten voor het optimaliseren van jouw recruitment.
- Vergemakkelijk de sollicitatie. Maak de sollicitatie zo laagdrempelig mogelijk. Creëer duidelijkheid over de contactpersoon. Zorg dat de sollicitatie gemakkelijk kan plaatsvinden, zonder langdradige en onnodige aanmeldgegevens.
Conclusie
Dus is het mogelijk om je vacaturetekst onderscheidend te maken? Ja dat is het zeker, mits je voldoende tijd hierin steekt, resultaten evalueert en strategieën bijstelt. Kijk niet wat je concurrenten voor vacaturetekst hebben, maar ben uniek en onderscheidend en maak zelf een gericht plan. Beschrijf je ideale kandidaat en onderzoek waarom je doelgroep gaat solliciteren. De eerste indruk moet goed zijn. En ja, het is lastig om beleving te creëren in een tekst.
Maar ook de factoren hieromheen zijn belangrijk. Wanneer je alle facetten die hierboven vernoemd zijn onder controle hebt en de juiste kandidaat bereikt, zal de kandidaat zich verder oriënteren. Ga in gesprek met de organisatie waarvoor je werft, om te zorgen dat er naast een goede vacaturetekst ook bijvoorbeeld beeldmateriaal van de organisatie wordt ontwikkeld. Het gaat om het totaalplaatje. Als recruiter kun je hierin een positieve bijdrage leveren. Een website bijvoorbeeld, met ook oog voor de sollicitant, kan al een positief gevoel creëren.