6 trends in 2020 om succesvol te zijn in recruitment
Wij zijn niet van de WAB, jij wel?
Wij zijn niet van de WAB, jij wel?
Recruitment trends voor 2020
2019 is alweer bijna voorbij, het is dus tijd om alvast te gaan kijken naar de trends voor volgend jaar op het gebied van recruitment. Vooral omdat 2020 in het teken zal gaan staan van creatieve recruitment. Wij hebben hier alle trends voor het aankomende nieuwe jaar allemaal op een rijtje gezet.
Trend 1: Recruiters worden social advertisers
Het gevecht om de kandidaat zet zich in 2020 onverminderd voort. Vraag en aanbod blijven ver uit elkaar liggen. Hoe kom je in contact met potentiële kandidaten voordat zij een andere baan overwegen? Inderdaad het inzetten van social media en inspelen op de behoeftes en interesses van je kandidaten. Om goed zichtbaarheid te zijn wordt je steeds meer gedwongen ‘betaald’ te adverteren. Het opbouwen van je eigen community is een een heel goed alternatief wat initieel een investering vergt maar wat zich in de toekomst voor je kan terugverdienen.
Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat bijna de helft, 46%, van de ondervraagde recruitment professionals denkt dat recruitment meer op marketing gaat lijken. Ook blijkt uit hetzelfde onderzoek van LinkedIn dat een sterke employer brand ervoor kan zorgen dat de gemiddelde cost per hire met 50% verlaagd wordt.
In 2020 zal dus de lijn tussen marketing en recruitment steeds meer vervagen, een goede marketingstrategie zal onmisbaar worden voor een succesvol recruitment beleid.
Trend 2: Progressive Web Apps
Progressive Web Apps, PWA afgekort, wordt een belangrijke trend in 2020. Progressive Web Apps zijn websites gebouwd met webtechnologie die lijken op een app. Eigenlijk kan een PWA gezien worden als een normale website, maar dan met dezelfde functionaliteiten als een app. Dat brengt een aantal handige voordelen met zich mee, voor bouwers is het ontwikkelen van een PWA een stuk makkelijker. Voor gebruikers is het ook handiger, zo neemt het vrijwel geen ruimte in om te installeren en kan je het voor een groot deel offline gebruiken.
Progressive Web Apps kunnen dus ook voordelig zijn voor recruiters. Als je sollicitant bijvoorbeeld een slechte internetverbinding heeft waar dan ook, kan hij ongestoord vacatures blijven bekijken. In plaats van dat de sollicitant de pagina verlaat, kan hij dus blijven doorzoeken. In principe kun je het dus net als een app gebruiken, maar dan werkt het allemaal vanuit je eigen website. Je kunt bezoekers (na goedkeuring) ook een push bericht versturen, dat kan van pas komen als je bijvoorbeeld een nieuwe vacature hebt. Het is dus handig te gebruiken zowel online als offline, ideaal voor recruitment.
Trend 3: WhatsApp de vervanger van het bekende CV?
In de afgelopen jaren is het online platform WhatsApp uitgegroeid tot één van de meestgebruikte. Wereldwijd zijn er momenteel 1,5 miljard maandelijks actieve gebruikers. Er is dus een ontzettend groot bereik beschikbaar, waar kansen liggen voor een recruiter. Een aantal jaar geleden was WhatsApp slechts een service waar je eenvoudig en snel met iemand kon chatten. De ontwikkeling van Whatsapp heeft bepaald niet stil gezeten, zo zijn er talloze nieuwe functies toegevoegd sinds de start. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen sturen van spraakberichten en het kunnen voeren van telefoon- en videogesprekken. Het platform is de fase van het slechts kunnen chatten al enige tijd gepasseerd.
Evenals in de afgelopen jaren, zal WhatsApp door blijven ontwikkelen. Voor het individu zijn er dit decennium al aardig wat nieuwe functies bijgekomen. Nu is de tijd aangebroken voor bedrijven en ondernemers om gebruik te gaan maken van het platform. WhatsApp maakte eerder al bekend dat in de nabije toekomst het mogelijk zou gaan worden om te adverteren via de veelgebruikte applicatie.
Je ziet het de laatste tijd steeds vaker, solliciteren via WhatsApp. De optie om ongecompliceerd te kunnen bespreken wat de opties zijn en kijken of er een gesprek mogelijk is, zal het allemaal een stuk effectiever maken. Voor recruiters betekent dit dat er nieuwe wegen in kunnen worden geslagen. Wat is er nou zo eenvoudig als een WhatsApp berichtje sturen met de nodige informatie. Zo kan zowel het werven als het solliciteren een stuk makkelijker en directer worden in de toekomst.
Trend 4: Wordt de recruiter vervangen door een software?
Urenlang achter je desktop zoeken naar potentiële werknemers, dat is arbeidsintensief en kost dus veel geld. Om de kosten hiervan te beperken is er een alternatieve manier. In feite is het niets nieuws, het automatiseren van werkzaamheden door robots en machines. In de recruitment wereld liggen daar kansen. De groei van scraping- en connecting robots neemt enorm toe. Dit zijn robots die voor jou gaan hunten op mogelijke matches. Op basis van de ingestelde factoren wordt er een selectie gemaakt en kan er een stuk sneller en effectiever gekeken worden naar de mogelijkheden die je kunt bieden aan de werkgever. Kortom: tijdsbesparing, wat ervoor zorgt dat er meer tijd is om het om te gaan zetten naar resultaten.
Een tool die je hiervoor in kunt zetten is bijvoorbeeld https://www.dux-soup.com/ of https://meetalfred.com/
Trend 5: Je data beter benutten vanuit je ATS
Een belangrijke trend in 2020 is het gebruiken van je aanwezige data in je ATS. Waarom? Een junior kan nu nog te licht zijn maar over twee jaar een belangrijke bijdrage leveren aan je doelstellingen. Richt je (re-) marketing in op basis van de interesses van je kandidaten en creëer binding met je organisatie. Hier zijn vele creatieve manieren voor te verzinnen. Ook dat past bij 2020. Laat het bestaande los en probeer nieuwe wegen te bewandelen.
Trend 6: de komst van de WAB
De arbeidsmarkt verandert door de komst van de WAB. De verwachting is dat werkgevers sneller zullen overgaan tot het in dienst nemen van personeel. Daar waar dit bij MBO+ functie heel gebruikelijk is zullen werkgevers sneller genegen zijn om medewerkers zonder tussenkomst van een uitzendbureau aan zich te binden. Dit zien wij met name als trend bij de MKB (+) bedrijven. De grotere corporaties zullen de hogere kosten omwille van de gewenste flexibiliteit accepteren. De vraag is dan ook of de WAB het gewenste effect zal krijgen.
De blog is verzorgt door Bente van de Pol en Luuk Adriaansen, Junior online marketeers bij Step2Go.
Wil je een keer sparren over jouw zorgen rondom the war of talent? Neem dan contact op met Corné Janssen of e-mail: cornejanssen@step2go.nl. Je bent van harte welkom en de koffie met een quukske staat voor je klaar!
Mail je vraag naar cornejanssen@step2go.nl en maak direct een afspraak of klik op de button contact.
Apennijnenweg 16
5022 DV Tilburg
info@step2go.nl
+31 (0)13 30 400 22
KvK: 63174804
BTW: NL855124350B01