Social media wordt steeds belangrijker in de recruitmentwereld. Als je onze blogs volgt, kun je zien dat andere kanalen zoals Facebook en Instagram al nadrukkelijk zijn behandeld. Vandaag informeren we je met onze visie over een ander bekend sociaalkanaal, namelijk Twitter.
Dit medium zet zich tegenwoordig steeds meer in als nieuwskanaal en steeds minder als sociaal platform. Regelmatig is te lezen dat de ontwikkelingen rondom twitter achterblijven. Is het dan nog wel een belangrijk kanaal voor het promoten van je vacatures en het vinden van kandidaten? En wat zijn onze ervaringen binnen Step2Go met dit platform en de inzet hiervan met betrekking tot recruitment?
Al een aantal jaar is de hashtag ‘#vacature’ zeer populair op Twitter. In 2014 en 2015 was deze hashtag het meest trending en ook in 2016 stond het op plek twee. Maar hoe zet je Twitter in anno 2017? En heeft het nog wel nut om hier aandacht aan te besteden?
- Traffic generatie. Twitter is nog steeds een belangrijk kanaal om via online kanalen bereik te creëren. Wanneer je over voldoende volgers beschikt en regelmatig je vacatures promoot, zul je zien dat je websiteverkeer hoger is, dan wanneer je dit niet doet.
- Volg de juiste mensen. De mensen die je met je bedrijfspagina volgt, zullen ook geneigd zijn om je terug te volgen en waar je dus makkelijk de interactie mee aan kan gaan.
- Meer dan een vacaturepagina. Enkel alleen vacatures plaatsen op je pagina is eentonig. Ook zal je geen vacatures vervullen door ze alleen te plaatsen. Twitter kun je op vele manieren inzetten. Licht je eigen sollicitatieproces toe en geef bijvoorbeeld aan dat er binnenkort weer vacatures aankomen, waardoor je spanning creëert en mensen geneigd zijn om je pagina in de gaten te houden. Verder is het belangrijk dat je over nieuws praat en dat je snel reageert op nieuwsfeiten. Zeker als deze betrekking hebben op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, trends in recruitment etc.
- Praat mee met actualiteiten. Mensen op Twitter richten zich op nieuws en hedendaagse ontwikkelingen. Wanneer je enkel je vacatures plaatst, zal er nagenoeg geen engagement zijn met je pagina. Door interessante updates te plaatsen over de huidige ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt en economie zal je sneller betrokkenheid creëren, dan wanneer je alleen vacatures plaatst.
- Wees slim met de inzet van hashtags. Hashtags zoals #vacature, #zoektwerk en #jouwbaan worden al veelvuldig gebruikt. Als vervolg op de vorige tip kun je ook meepraten met het laatste nieuws in je vacatures. Wees hier creatief in. Je kunt zien welke hashtags trending zijn en hierdoor kun je een creatief bericht opzetten. Vanzelfsprekend, niet alle trending hashtags zijn van toepassing.
- Creëer nieuwsgierigheid. Het is belangrijk dat mensen ook weten wat jij als bedrijf doet. Maak ze nieuwsgierig over je diensten. Via Twitter bereik je niet enkel kandidaten. Ondernemers zijn veelvuldig aanwezig op Twitter en via deze weg kun je een groot netwerk creëren.
- Wees onderscheidend. Twitter heeft nog steeds per week meer dan 150.000 unieke vacatureberichten. Met het gebruik van de juiste hashtags gebruik je inderdaad veel meer mensen, maar je bent niet de enige. Ten eerste is het belangrijk dat je een uniek aanbod hebt, dat in een korte tekst duidelijk wordt gemaakt. Verbind actualiteiten met je vacatures.
- Bepaal een strategie: Aanwezig zijn op Twitter, actualiteiten bijhouden en het plaatsen van content is tijdrovend. Het is dus belangrijk, dat je een duidelijk doel voor ogen hebt en op welke manier je dit doel gaat bereiken. Twitter is ondertussen geen kanaal meer waar je bij enkel het plaatsen van een vacature, tientallen kandidaten binnenkrijgt. Maak een schema met daarin de content die je plaatst, afwisselende actualiteiten met je vacatures en reageer op berichten.
Is het Twittertijdperk voorbij? Niemand zal weten hoe lang Twitter nog een vooraanstaand kanaal is en of het de moeite waard is om hier tijd in te investeren. Maar tot die tijd is het gebruik van Twitter voor recruiters nog steeds van belang. Alleen de main focus van Twitter is veranderd.
Kortom, Twitter is nog steeds een kanaal met een gigantisch bereik. Dagelijks loggen nog 871.000 Nederlanders in op Twitter en zijn er nog 2,6 miljoen actieve Nederlandse Twitteraccounts. Echter zal het tegenwoordig minder snel kandidaten opleveren. Twitter kan een belangrijk kanaal zijn voor het inzetten van je bedrijfspagina om naamsbekendheid en betrokkenheid te creëren. Laat mensen meepraten over je bedrijf en praat zelf mee met het laatste nieuws. Blijf toch regelmatig vacatures plaatsen met een link naar je website, aangezien het je websiteverkeer zichtbaar toe laat nemen.