Step2Go heeft een onderzoek uitgevoerd onder diverse werving en selectiebureaus. Hieruit blijkt dat veel bureaus geen gebruik maken van een bedrijfspagina op Facebook. Vaak worden vacatures en gebeurtenissen gepost via de persoonlijke Facebookpagina. Bereik je hiermee de juiste doelgroep?
Een sterke online aanwezigheid voor recruitmentbureaus is in de loop der jaren van groot belang geworden. Met name social media wordt steeds belangrijker. Wanneer Facebook op de juiste zakelijke manier wordt gebruikt, geeft het de mogelijkheid continu in contact te komen met kandidaten en mensen met dezelfde interesses. In deze blog komen tips & tricks aan bod om jouw bedrijfspagina optimaal in te zetten op Facebook, zodat je als bedrijf onder de aandacht komt bij potentiële klanten en kandidaten. In 2016 had Nederland 9,6 miljoen Facebookgebruikers. Verwacht wordt dat dit aantal alleen nog maar gaat stijgen. Daarmee zal Facebook ook in 2017 een goed kanaal zijn voor het bereiken van (potentiële) klanten en kandidaten.
Hieronder 8 tips om jouw bedrijfspagina als werving & selectiebureau te optimaliseren:
- Maak een bedrijfspagina. Het aanmaken van een bedrijfspagina op Facebook bestaat uit een aantal stappen. Ten eerste is het belangrijk dat je een persoonlijke pagina hebt op Facebook. Log in op Facebook, druk op de driehoek en daarna op ‘pagina maken’. Vervolgens kies je een paginacategorie. Je kunt op een later tijdstip de categorie nog wijzigen. Daarna vul je de basisinformatie van je bedrijf in, inclusief logo. Tenslotte kun je de URL van de bedrijfspagina wijzigen bij minimaal 25 volgers. Dit is handig voor de vindbaarheid van je bedrijfspagina.
- Creëer een band met je volgers. Interactie (likes en reacties) met je volgers is van essentieel belang. Plaats interessante en relevante content met bijvoorbeeld de laatste trends. Pas op dat je niet 5 keer per dag een bericht plaatst. Eén bericht in de week is voldoende in het begin. Zorg dat het relevante informatie bevat en wacht de reactie af van volgers. Facebook Edgerank bepaalt welke Facebook content die je plaatst, het meest relevant is voor je volgers. Wanneer een bericht dus relevant is voor je volgers, zal dit bericht ook sneller bij ze te zien zijn. Hoe meer interactie een bericht genereert, des te eerder zal deze op de tijdlijn van gebruikers te zien zijn. Onderhoud je pagina regelmatig. Dit verhoogt de interactie.
- Maak een planning. Via de knop publiceren met de omgekeerde driehoek, die te vinden is wanneer je een bericht schrijft, kun je de knop plannen vinden. Via deze manier kun je zelf bepalen, wanneer je wilt dat je bericht wordt gepubliceerd. Dit is een handige manier om het overzicht over je berichten te houden.
- Maak je content aantrekkelijk. Maak je Facebookberichten interessanter voor je volgers door foto’s en video’s toe te voegen. Mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Foto’s ontvangen 53 procent meer likes, 104 procent meer reacties en 84 procent meer klikken. Maak het tekstueel niet te lang. Volgers haken af bij te lange teksten, berichten met minder dan 80 tekens leveren namelijk 66% meer interactie op. Optimaliseer deze afbeeldingen vervolgens ook. Zowel je profielfoto (180 x 180 pixels), header afbeelding (851 x 315 pixels) en uitgelichte afbeeldingen (1200 x 717 pixels) moeten aantrekkelijk voor de volgers zijn en de juiste grootte hebben in pixels.
- Denk na wanneer je volgers online zijn. Het is goed om te weten wanneer je volgers online aanwezig zijn. Uit onderzoek door CoSchedule blijkt, dat dit de beste tijden zijn om een bericht te plaatsen:
- tussen 15:00 en 16:00 uur op woensdag.
- tussen 13:00 en 16:00 uur op donderdag en vrijdag.
- tussen 12:00 en 13:00 uur op zaterdag en zondag.
Er mag worden aangenomen, dat de meeste mensen van maandag t/m woensdag vooral focus hebben op hun werk en andere bezigheden. Mensen zijn over het algemeen blijer op vrijdag, dus leuke content slaat dan aan. Maar deel juist openstaande vacatures op zondagavond en maandagochtend. Werknemers hebben een leuk weekend gehad en komen weer in de dagelijkse sleur van hun werk terecht. Dit is het ideale moment om werknemers te bereiken voor een nieuwe baan.
- Versterk elkaar. Deel berichten van partners. Ga de samenwerking aan met andere bedrijven. Maar let wel op, dat je alleen content deelt van een partner met dezelfde relevantie voor je volgers. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk interactie realiseren met je Facebook berichten, zorg daarom voor dat je berichten achtereenvolgend de volgende eigenschappen bevatten: inspireren, amuseren, iets weggeven, verrassen, adviseren of waarschuwen.
- Maak gebruik van Facebook Ads. Adverteren via Facebook is een effectieve manier om meer volgers, langdurige relaties en leads te werven. Vooral voor recruitmentbureaus kan dit zeer interessant zijn, omdat kandidaten vaak actief zijn op Facebook. Vraag jezelf wel af wat het doel is van de campagne. Wil je in eerste instantie meer naamsbekendheid creëren of ga je meer sales gericht te werk d.m.v. werving van personeel en overige aanbiedingen? Facebook geeft de mogelijkheid om gericht te adverteren op je doelgroep (leeftijd, interesses, geslacht, woonplaats). Hierdoor blijven je kosten ook beperkt. Facebook geeft je ook gratis de statistieken van de campagne.
- Tenslotte heb geduld. Zodra je de juiste focus hebt wat betreft doelgroep en focus, is het nog steeds een tijdrovend proces voordat je als recruiter likes kunt generen en uiteindelijk vacatures kunt vervullen. Facebook draait om sociaal contact. Volgers zullen een band moeten creëren met je bedrijf, zodat het uiteindelijk succes gaat opleveren.
Wat moet je niet doen!
- Let op dat je werving en selectie proces op Facebook niet te veel sales gericht is. Niemand van je volgers zit continue te wachten op Facebookberichten met vacatures en aanbiedingen. Zorg dat 80% van je berichten van sociale aard zijn, met interessante tips en trends en zorg dat 20% gericht is op de promotie van je vacatures of overige diensten.
- Probeer zoveel mogelijk mensen te betrekken door ze te ‘taggen’ in berichten. Maar let ook hier op. Doe dit niet te vaak en tag alleen mensen die relevant zijn in je netwerk.
- Het is zeer belangrijk dat je niet alleen over je eigen bedrijf praat, want wanneer je dit doet zal er amper interactie plaatsvinden met je volgers. Doe zelf mee in de interactie, vraag naar meningen en interesses van je volgers.
Step2Go kan je ondersteunen met het maken van een bedrijfspagina of het optimaliseren van jouw bedrijfspagina, zodat je Facebook optimaal kan inzetten voor je business en het aantrekken van interessante kandidaten. Wij kunnen o.a. helpen met adverteren op Facebook en het verhogen van de interactie met je volgers.
Vind je deze blog interessant? Like dan onze facebookpagina en blijf automatisch op de hoogte van het laatste recruitmentnieuws! https://www.facebook.com/Step2Go.nl